Zakt je bril steeds af? Zó voorkom je een afzakkende bril

Niets is zo vervelend als een bril die niet op zijn plek blijft zitten. Met een vinger duw je jouw bril eenvoudig weer op z’n plek – maar om honderd keer per dag je afzakkende bril omhoog te duwen, is niet fijn. Wat kun je er eigenlijk aan doen? Wij vertellen je graag wat het afzakken veroorzaakt en geven je een aantal tips om het probleem te verhelpen.

Laat de bril opnieuw afstellen om afzakken te voorkomen

Een afzakkende bril is vaak het gevolg van een verkeerde afstelling. Soms is de bril te los afgesteld, maar ook een te strak afgesteld montuur kan afzakken. Dan duwt hij zichzelf omhoog en zakt vervolgens naar beneden.

Als jouw bril niet goed is afgesteld, dan voel je bijvoorbeeld een druk op je slapen. Een veelgemaakte fout is te denken dat een lichte druk op je slapen goed is, maar het tegendeel is waar. Als je de bril voelt drukken, dan zoeken de poten de weg van de minste weerstand en schuiven ze omhoog. Hierdoor glijdt de voorkant – de bril zelf – van je neus af.

Let op! Probeer niet zelf je bril opnieuw af te stellen, maar ga langs bij een opticien. De opticiens van Pearle doen dit gratis voor je! 

 

Heb je een kunststof bril? Dan kunnen de zijkanten lichtjes vervormen door temperatuurschommelingen in bijvoorbeeld het weer. Als dat het geval is, dan brengt de opticien de bril weer in zijn oorspronkelijke vorm.

Bril zakt af

Keuze van de juiste neuskussentjes

Een ander test die je kunt doen, is voelen of de neuskussens van de bril goed zijn afgesteld. Dit contactpunt met je neus is essentieel als je een afzakkende bril wil voorkomen. Net zoals je steviger staat op twee benen op heupbreedte, moet je er ook voorzorgen dat de neuskussentjes een zo groot mogelijk draagvlak hebben. Hoe meer de neuskussen contact maken met je neus, hoe beter.

De opticien kan ervoor zorgen dat de kussentjes afgesteld worden op de vorm en positie van jouw neus. Het kan zijn dat je dit pas na verloop van tijd gaat merken. Ga daarom gerust terug naar de winkel als je last hebt van een bril die afzakt.

Het beste uit jouw bril halen? Dit zijn 5 onmisbare tips om jouw bril te onderhouden >>>

Quick-fix voor afzakkende bril: gebruik poeder voor meer houvast

We hebben ook een snelle tijdelijke oplossing voor een afzakkende bril: make-up. Je hoeft niet per se je hele neus te poederen, maar doe eens een klein beetje primer of oogschaduwbasis op de plek van je neuskussentjes.

Heb je dat niet in huis? Probeer dan wat matterende make-uppoeder. Handig, voor als je nog even geen tijd hebt om langs de winkel te gaan! De lange-termijn-oplossing ligt natuurlijk wel bij de juiste afstelling van je bril.

We kunnen het niet vaak genoeg benoemen maar probeer niet zelf je bril opnieuw af te stellen. Ga altijd langs bij een opticien. De opticiens van Pearle doen dit gratis voor je! 

onze
acties

bekijk onze acties

onze
brillen

bekijk onze brillen

maak een
afspraak

maak een afspraak

13 Reacties

  1. mijn bril blijft van mijn neus zakken, reeds verschillende malen terug geweest om bijt e stellen maar probleem keert steeds terug. soms heel irritant.

  2. team Pearle

    Hallo Silvie,
    Heb je wel de juiste brilmaat? Dat kan ook nog wel eens het probleem zijn. En zet je je bril wel met twee handen tegelijk af? Anders trek je de bril sneller uit z’n verband en zal hij sneller afzakken. Nog een tip: gebruik wat foundation op je neus, dat maakt de huid iets matter waardoor je bril minder snel afglijdt. Succes! Groetjes, team Pearle.

  3. Meer dan 6 keer terug geweest. Van alles gedaan maar nog steeds afzakkende bril. Ik ga nooit meer naar pearl. Ze willen je niet blij hebben als klant maar vooral verkopen.

  4. team Pearle

    Hallo Jas,
    Vervelend te horen dat het opnieuw afstellen van je bril niet heeft geholpen. Wellicht dat de gekozen brilmaat niet goed is geweest. Dan is de beste optie om een nieuw montuur te kiezen.
    Groetjes, team Pearle.

  5. ‘ Wellicht is de gekozen brilmaat niet goed’, ‘ Een nieuw motor kiezen is de beste optie’? Is het niet aan de opticien/verkoper om de klant daarin te adviseren en net zolang op zoek te gaan tot er een passend montuur is gevonden? Lekker makkelijk dit… De gemiddelde klant heeft volgens mij echt weinig weet van verschillende maten in neusbruggen en pootjes en wat de (irritante) gevolgen zijn als je een verkeerde brilmaat aanschaft

  6. team Pearle

    Hallo M.,
    Groot gelijk! Een echte opticien kan het beste hierin adviseren. Het is daarom het beste een afspraak te maken met een van onze collega’s in de winkel.
    Groetjes, team Pearle.

  7. Ik heb net een nieuwe zonnenbril de bril moet afgesteld worden en de neus kussentjes ook doen jullie dat ook als de bril niet Van Pearle is en is dat gratis ik wacht graag op een reactie af.

  8. team Pearle

    Hallo Melih,
    Dank je wel voor je berichtje! Bij Pearle geniet je van de Altijd-Welkom-service. Dat wil zeggen dat iedere (zonne)brildrager langs mag komen voor het afstellen van zijn of haar bril. Dit geldt ook als je je bril niet bij Pearle hebt gekocht. Graag tot ziens!
    Groetjes, team Pearle.

  9. Het is erg.
    Je mag wel steeds tergkomen, edoch het helpt niet.
    De Pearle opticien zelf de ‘juiste’ montuur laten kiezen.
    Met de door Pearle opticien al meerdere malen teruggekeerd.
    Het helpt niets…..
    Pearle heeft prachtige reclame, jammer dat het niet waargemaakt word.
    Hoeveel keer dien ik Pearle nog een kans te geven en zelf ongelukkig rond te lopen?

  10. team Pearle

    Hallo Amo,
    Vervelend te lezen dat je ontevreden bent. Kun je aangeven bij welk filiaal je bent geweest? Dan vragen we hen contact op te nemen.
    Groetjes, team Pearle.

  11. Heb vele jaren vele brilzaken ‘onveilig gemaakt’ en bij Pearl de service gevonden die ik nodig had: geduldig, altijd heel vriendelijk en gezellig én ……. eerlijk! (Verschil in ‘multifocaal zicht’ met duurdere opties is er eigenlijk niet, waardoor mijn probleem met eerdere brillen (ook in andere zaken) met die (duurste) glazen erin was opgehelderd: had nl niets gemerkt van de belofte dat het zicht beter zou zijn).
    Ik kon echter niet wennen aan de kunststof glazen; minerale glazen levert Pearl helaas niet dus moest toch weer terug naar Hans. Gelukkig is na mijn goede Pearl-ervaring nu meteen een vriendin een zeer tevreden klant geworden van Pearl!

  12. Heb vele jaren vele brilzaken ‘onveilig gemaakt’ en bij Pearl de service gevonden die ik nodig had: geduldig, altijd heel vriendelijk en gezellig én ……. eerlijk! (Verschil in ‘multifocaal zicht’ met duurdere opties is er eigenlijk niet, zei Pearl me, waardoor mijn probleem met eerdere brillen (ook in andere zaken) met die (duurste) glazen erin was opgehelderd: had nl niets gemerkt van de belofte dat het zicht beter zou zijn).
    Ik kon echter niet wennen aan de kunststof glazen; minerale glazen levert Pearl helaas niet dus moest toch weer terug naar Hans. Gelukkig is na mijn goede Pearl-ervaring nu meteen een vriendin een zeer tevreden klant geworden van Pearl!

  13. Lisanne van team Pearle

    Hi Dominique,

    Wat fijn dat je goed geinformeerd bent door onze collega’s. Wie weet zien we je ooit weer terug als klant van ons, maar in ieder geval fijn te horen dat je nu veel plezier hebt van je nieuwe bril van Hans Anders.

    Groet,
    Lisanne van Team Pearle

Plaats een reactie

Navigeer