Oogyoga –yoga oogoefeningen voor ontspannen oogspieren!

21 juni: Wereld Yoga Dag! Yoga is de ultieme manier om je lichaam en geest te versterken en relaxen. Dat kunnen we allemaal wel gebruiken… Maar heb je ooit van oogyoga gehoord? Daarmee ontspan je je oogspieren; zo komen jij en je ogen weer helemaal tot rust. Gewoon even tussendoor, bijvoorbeeld als je lang achter je beeldscherm zit. Probeer het eens!

Oogyoga – dat klinkt misschien wat vergezocht, maar het is een eeuwenoude manier om je ogen te ontspannen. Blijkbaar was dat vroeger ook al nodig, lang voordat we onze ogen zo veel gebruikten om naar een scherm te kijken. En als je erover nadenkt, is oogyoga eigenlijk helemaal niet zo gek.

Kwartiertje je oogspieren ontspannen

Want wist je dat alles wat je ervaart voor een groot deel via je ogen binnen komt? Best begrijpelijk dat al die visuele informatieverwerking vermoeiend is. Daarom hieronder wat yoga oogoefeningen voor jou. Samen duren ze ongeveer een kwartier. Probeer ze uit en kijk of je verschil voelt!

Oogyoga oefening 1 – oogbewegingen

  • ga zitten en ontspan je
  • als je er een draagt: zet je bril af
  • knijp je ogen stevig dicht
  • open je ogen zo wijd mogelijk
  • kijk weer gewoon, recht vooruit
  • schouders ontspannen
  • houd je hoofd stil, dadelijk alleen je ogen bewegen
  • adem in en uit met de oogbewegingen mee en kijk:

 

  • recht omhoog – adem in
  • recht omlaag – adem uit
  • doe dit 3x

 

  • helemaal naar rechts – adem in
  • helemaal naar links – adem uit
  • doe dit 3x

 

  • schuin naar rechtsboven – adem in
  • schuin naar linksonder – adem uit
  • doe dit 3x

 

  • schuin naar linksboven – adem in
  • schuin naar rechtsonder – adem uit
  • doe dit 3x

 

  • weer recht vooruit

close-up van vrouw die scheel kijkt

Palmeren – oogspieren ontspannen

Daarna even ‘palmeren’. Dat leggen we uit: palmeren is ook een vorm van oogyoga. Het betekent dat je je ogen bedekt met je handen (‘handpalmen’) en ontspant. De Amerikaanse oogarts Robert Abel zegt hierover in zijn boek The Eye Care Revolution:

“De fotoreceptoren in onze ogen worden voortdurend afgebroken en weer opgebouwd. Op die manier verwerken ze het licht. Maar je ogen hebben ook ‘het donker’ nodig om los te breken van deze constante stress van licht. De eenvoudigste manier om oogstress te onderbreken is rustig en diep te ademen, je ogen te bedekken en te ontspannen.”

Oogyoga oefening 2 – palmeren

  • ga gemakkelijk zitten – liefst met een kussen op schoot
  • bril nog steeds af
  • wrijf je handen een beetje warm
  • maak kommetjes van je handen
  • leg je linkerhand op je linkeroog, met je vingers schuin over het midden van je voorhoofd
  • leg je rechterhand over je rechteroog, met je vingers schuin over het midden van je voorhoofd
  • je vingers van je rechterhand kruisen nu die van je linkerhand
  • als je een kussen gebruikt: je ellebogen steunen daar op
  • let er op dat je ontspannen zit: met een rechte rug en je hoofd rechtop
  • adem rustig in en uit
  • blijf zo een paar minuten zitten, hoe langer hoe beter – zolang je maar ontspannen blijft

 

vrouw geeft ogen rust door handen voor haar ogen te houden.

Oogyoga oefening 3 – Knipperen met je ogen
Als je gewoon rondkijkt, knipper je ongeveer elke zes seconden met je ogen. Dat houdt je ogen vochtig en beschermt ze tegen vuiltjes. Maar als je lang achter een beeldscherm zit, knipper je veel minder. Daarom deze oogyoga oefening:

  • knipper 10 keer snel met je ogen
  • sluit je ogen 20 seconden
  • herhaal dit 3 keer
  • en dan weer even palmeren (zie oefening 2)

man die yoga-pose doet op het werk

Zo. Helemaal relaxed? Merk je verschil? Als je dit elke dag doet, zul je zien dat het echt heel prettig en rustgevend is voor je ogen. Vooral als je lange dagen maakt achter een beeldscherm. Namasté!

onze
acties

bekijk onze acties

onze
brillen

bekijk onze brillen

maak een
afspraak

maak een afspraak

Plaats een reactie

Navigeer