Bril kapot? Dit zijn de vervolgstappen die je kunt nemen

Heb je een kapotte bril? Dan ben je een van de velen. Jaarlijks sneuvelen er namelijk tienduizenden monturen en brillenglazen door ongelukjes. Een kapotte bril staat zelfs in de top 5 schademeldingen bij verzekeraars! Maar wanneer en bij wie kun je de schade verhalen? Hier lees je wie wanneer aansprakelijk is en wat je moet doen als je brillenglazen in duizend stukjes zijn gevallen.

Je driejarige nichtje graait de bril van je neus, het montuur valt op de grond tijdens het sporten of je gaat er per ongeluk op zitten… Al ben je nog zo zuinig, ongelukjes zitten in een klein hoekje.

Maar hoe zit dat eigenlijk met:

  1. aansprakelijkheden,
  2. reparaties,
  3. en verzekeringen?

Een kind maakt per ongeluk je bril kapot, maar wie is er aansprakelijk?

Maakt een volwassene de bril stuk? Dan wordt hij of zij aansprakelijk gesteld voor de schade. Maar bij kinderen is het een ander verhaal…

Allereerst hangt de aansprakelijkheid af van de leeftijd van het kind. Is het kind boven de veertien jaar? Dan kun je hem of haar (nou ja – vaak de ouders van het kind) aansprakelijk stellen voor de opgelopen schade. Toch keren verzekeraars niet altijd uit…

Of een bril onder de verzekering valt, hangt namelijk mede af van de omstandigheden. Dit wordt ook wel de context van de situatie genoemd. Neem je een risico door een kind op schoot te nemen of een potje te voetballen met de buurjongens van 7? Dan loop je mogelijk de kans op een vergoeding mis. Volgens verzekeraars wéét je immers dat je in deze situatie een verhoogd risico loopt op ongelukjes.

Loop je op straat en wordt de bril met een voetbal van je gezicht geschopt? Dan is de kans op een vergoeding al een stuk groter.

Brill kapot

Laat jouw kapotte bril repareren bij Pearle Opticiens

Breng jouw kapotte bril gerust langs bij een Pearle Opticiens. Je bent altijd welkom! Ook als je deze niet bij Pearle hebt gekocht.

Gratis kleine reparaties

Kleine reparaties zijn altijd gratis. Onze opticiens zetten losse schroefjes vast, vervangen zo nodig neuspads en poetsen de bril zodat ‘ie er weer als nieuw uitziet! Ook stellen zij de bril goed af voor perfect zicht.

Of binnen 1 uur een nieuwe bril met Pearle to go!

Is je bril dusdanig kapot dat we deze niet meer kunnen maken? Geen nood! Met Pearle to go loop je binnen een 1 met een nieuwe bril naar buiten.

Kom langs wanneer je maar wilt of maak alvast een afspraak bij een Pearle in jouw buurt.


Moeten we solderen, lassen, lijmen of een onderdeel vervangen? Dan neemt dat helaas meer tijd in beslag. Met een brilverzekering van Pearle wordt het grootste deel van de onkosten vergoed!

Geen brilverzekering afgesloten? Probeer dan de verzekering in te schakelen.

Verzekering inschakelen? Zo doe je dat!

Zorgverzekering

Het loont om je zorgpolis eens te checken. Heb je je bril langer dan drie jaar geleden aangeschaft? Dan kom je bij de meeste verzekeraars in aanmerking voor een (gedeeltelijke) vergoeding van een nieuwe.

Of kijk eens tussen onze acties! Zo heb je al een enkelvoudige bril met 30% korting.

Aansprakelijkheidsverzekering

De kans dat de aansprakelijkheidsverzekering de bril vergoedt, is klein. Maar je kunt het altijd proberen.

Vul daarom het schadeformulier zo gedetailleerd mogelijk in, waarbij je de aandacht legt op de context van de situatie – waar we het eerder over hadden. Vertel waarom je de situatie waarin je je bevond, niet kon voorkomen.

Inboedelverzekering

Lukt het niet om je kapotte bril te vergoeden via de AVP-verzekering? Probeer dan de schade te verhalen bij de inboedelverzekering – mits de situatie ernaar is.

De inboedelverzekeraar kijkt namelijk niet naar de context van de situatie, maar naar de omgeving en de zorg voor de bril:

  • Bewaarde je de bril in een brillenkoker?
  • Was de bril goed afgesteld (ofwel – stond ‘ie stevig op je gezicht)?
  • Bevond de bril zich op een veilige plaats tijdens het ongeval?

De antwoorden op bovenstaande vragen bepalen of je kans hebt op een vergoeding vanuit de inboedelverzekering. Ook hierbij geldt: omschrijf de situatie zo gedetailleerd mogelijk.

Let op: Verdiep je van tevoren de voorwaarden van je inboedelverzekeraar. Hierin kan al opgenomen zijn dat schade aan of verlies van brillen of lenzen niet wordt vergoed. Ook kunnen ze vragen naar een bewijs van je zorgverzekeraar.

Voorkom verrassingen en verzeker je bril met de Extra Brilgarantie

Kom je vaker in ‘risicovolle’ situaties terecht waarvan je eigenlijk al weet dat bovenstaande verzekeringen niet uitkeren? Dan loont het om je bril te laten verzekeren met de Extra Brilgarantie.

Met de Extra Brilgarantie ben je voor twee jaar verzekerd tegen:

  • Krassen
  • Breuk
  • Verlies
  • Diefstal

In feite is deze verzekering gratis als je er geen gebruik van maakt… Met twee schadevrije jaren krijg je namelijk een waardebon – ter waarde van je premie – cadeau!

4 Reacties

  1. Sammy smet

    Mijn bril is weer kapot en het is met kunstof ik heb nog garantie kan ik een nieuwe paken met ijzer

  2. Team Pearle

    Hoi Sammy,

    Ik raad je aan om bij jouw Pearle winkel langs te komen. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

  3. Beste ik heb tijdens het uitgaan mijn zonnebril laten vallen en het heeft paar seconden geschuurd tegen de grond en ja er zijn krassen maar het zijn glazen van categorie 3 dus je ziet er niks door kan dat opgelost worden

  4. Gracia Lam

    Hi Loukman, goed dat je het vraagt! Hiervoor kun je het beste langskomen in de winkel met je zonnebril. Dan kijken we graag met je mee! Groet, Gracia

Plaats een reactie

Navigeer