Alles over het declareren van je zorgvergoeding

Je hebt een nieuwe bril of lenzen nodig. Mag je de kosten hiervoor declareren? En zo ja, hoe gaat dat in z’n werk? In dit artikel beantwoorden we eerst de meest gestelde vragen over de vergoeding voor je bril of lenzen en vertellen je daarna hoe het declareren bij Pearle in zijn werk gaat.

Meest gestelde vragen over de zorgvergoeding

Het gaat wat ver om alle voorwaarden van alle zorgpakketten te beschrijven, maar we willen je graag wijzen op een aantal voorwaarden waar je mogelijk rekening mee moet houden wanneer je je bril wilt declareren.

#1. Hoeveel vergoedt mijn zorgverzekering?

De hoogte van de vergoeding verschilt per verzekeraar, van zo’n €50,- tot €400,-. Er geldt overigens geen eigen risico bij de vergoedingen, dus dat scheelt.

#2. Hoe vaak kan ik gebruik maken van de brilvergoeding?

Bij de meeste pakketten is de vergoeding per twee of drie jaar. Dat betekent dat je na aankoop van een bril pas ná die periode weer kunt declareren. Bij enkele pakketten kun je jaarlijks gebruik maken van de vergoeding.

Daarnaast zijn er pakketten die bijvoorbeeld per 24 maanden rekenen en niet in kalenderjaren. Koop je bijvoorbeeld in maart 2017 een bril, dan heb je in zo’n geval pas in maart 2019 weer recht op vergoeding. Bij twee kalenderjaren kan dit al in januari 2019.

Handig om te weten: wanneer je een aanvullende verzekering afsluit, heb je meteen recht op de vergoeding voor een bril of lenzen.

#3. Kan ik ook accessoires declareren?

De meeste pakketten vergoeden een complete bril, maar bij enkele pakketten kun je alleen de glazen declareren. Zonnebrillen op sterkte worden ook vergoed.

Bijkomende zaken als lenzenvloeistof, een montuur zonder (versterkend) glas, eventuele aanmeetkosten, zonnebrillen zonder sterkte en accessoires worden nooit vergoed.

#4. Geldt er een minimale sterkte of leeftijd voor de vergoeding?

Er zijn pakketten die pas vanaf een bepaalde sterkte vergoeden. Als je binnen die voorwaarden valt, is er niets aan de hand. Maar als jouw sterkte net te laag is, dan kun je misschien beter overstappen naar een ander pakket of zorgverzekeraar.

Ook zijn er pakketten die een onderscheid maken in leeftijd: tot een bepaalde leeftijd kun je dan vaak wat meer of minder declareren.

#5. Wat als ik alleen een basisverzekering heb?

Heb je alleen een basisverzekering? Dan worden brillen en lenzen vrijwel nooit vergoed. Daarnaast vergoedt een aantal aanvullende verzekeringen helemaal geen brillen en lenzen.

Controleer altijd je polisvoorwaarden voordat je een bril aanschaft. Heb je een bril of lenzen? Dan is het goed om hier rekening mee te houden wanneer je een zorgverzekeraar kiest.

Hoe werkt het declareren van de zorgvergoeding?

Bij Pearle verzorgen we de declaratie van je nieuwe bril of lenzen. Dit betekent dat wij samen met jou bekijken hoeveel je zorgverzekeraar vergoedt. Dit bedrag trekken we direct van de kosten af! Zo hoef je nooit teveel voor te schieten. Als het goed is, krijgen we dit bedrag terug van je zorgverzekeraar.

Als achteraf blijkt dat de vergoeding al verbruikt is, dan brengen we het bedrag alsnog bij je in rekening. Helaas kunnen we niet van tevoren inzien of jouw vergoeding al verbruikt is. Het is daarom handig om dit zelf te controleren met onze handige zorgtool.

Goed om te weten: als je verzekerd bent bij DSW of Stad Holland kunnen wij je declaratie niet voor je verzorgen.

Wanneer kan ik het beste declareren?

In welk jaar jouw declaratie valt, is afhankelijk van de datum waarop je de bril bestelt en niet van de datum dat je je bril komt ophalen. Heb je dit kalenderjaar dus nog een vergoeding staan? Dan is het slim voor 31 december een nieuwe bril te kopen.

Dat de bril mogelijk in januari pas voor je klaarligt, maakt dan niet uit. Heb je je vergoeding al verbruikt en heb je volgend jaar weer recht op nieuwe vergoeding, dan zien we je graag in januari!

Heb je nog vragen? Maak dan een afspraak in de winkel, dan helpen we je verder.

maak een
afspraak

maak een afspraak

5 Reacties

  1. Graag zouden wij wat meer informatie krijgen over de zorgverdubbelaarss actie. Wij mogen in 2017 weer een nieuwe bril uitzoeken . Mijn man en ik. Kunt u ons iets meer hierover uitleggen? Want op jullie website komen wij niet verder. Je kunt verder kijken maar dat lukt niet. Vriendelijk dank

  2. Goedemiddag, bedankt voor je oplettendheid! We hebben het aangepast. Groet, team Pearle.

  3. Goedemiddag, of deze actie in 2017 nog loopt, is nog niet bekend. Het best kun je langs de dichtstbijzijnde Pearle winkel voor meer informatie over onze Zorgverdubbelaar actie. Groet, team Pearle.

  4. Moet ik me zorgpas meenemen als ik me bril ga ophalen en betalen want ik ben hem namelijk kwijt

  5. team Pearle

    Hoi Mirjam,
    Het is inderdaad nodig om je zorgpas (of zorgnummer) mee te nemen. Je zou bij je zorgverzekeraar een nieuw exemplaar kunnen opvragen? Dan ben je nog op tijd voor het einde van het jaar. Succes!
    Groetjes, team Pearle.

Plaats een reactie

Navigeer